HTML

light:blogger

Mi van abban a félliteres üdítőben, amelyik mindössze egy kalóriát tartalmaz, és mitől van olyan hatással rám, hogy szinte mindig kívánom? Ez ugyan egy "lájtos" blog, de azért megpróbálja meghaladni a Coca-Cola light kalóriatartalmát. A bejegyzések során ugyanis utána nézek hogyan készül és kik készítik az italt, miként reklámozzák és hogyan fogyasztják. Leírok mindent, ami erről az egy témáról és egy kalóriáról az eszembe jut. Egészségünkre!

Utolsó kommentek

Címkék

Friss topikok

Linkblog

Gyógyszernek indult

2007.08.27. 10:13 Light Blogger

Szórakoztató belegondolni, hogy a globalizáció legsikeresebb üdítőjének története alkohollal kezdődik, első nagy sikerét pedig a hadsereghez lehet kötni. A blog írása előtt nem is néztem utána, hogyan indult a kóla, és most jókat nevetek magamban. Egy atlantai háborús veterán és gyógyszerész volt az, aki a magyar millennium előtti években egy borral készült szörpöt állított elő.

Ez volt a Pemberton's French Wine Cola.

Alig került a boltokba, Georgia vezetése kitalálta, hogy két éves próbaidőre alkoholtilalmat rendelnek el. A francia bor-kólának ezzel egy éves születésnapja előtt be is fellegzett. Amerika azonban a tizenkilencedik század végén valóban az úttörők országa volt. A lehetetlen nem létezett. Voltak, akik testőrök gyűrűjében a tilalom kijátszásával gazdagodtak meg, és voltak, akik alkalmazkodtak – és lényegesen nagyobb vagyonra tettek szert. John Stith Pemberton utóbbi mellett döntött. Bor helyett szódával kezdte hígítani szörpjét, és 1886 május 8-án forgalomba került az immár alkoholmentes ital. A felső körökben akkoriban divatos szódabárokat gyógyszertárak üzemeltették, ahol az emberek „bevehették" a legújabb készítményeket. Az 5 centért árult palackokból kezdetben 13 darab fogyott naponta.

Pemberton a halála előtt 2300 dollárért adott túl a recepten. Az új tulajdonosok két dologból profitáltak: az Egyesült Államokban egyre több helyen került bevezetésre a szesztilalom, így a Kóla hamarosan országszerte keresett termék lett, és nem csak a felső polgárság körében. Másrészt a századforduló előtt feltalálták a fém dugót, mely nagyban megkönnyítette a palackozást. Az első világháborúra a cég már 25 millió dollárt ért következő tulajdonosának.

A következő problémát a második világháború idején bevezetett takarékoskodás jelentette. A cukor ugyanis hiánycikk lett. Eisenhower tábornok azonban ragaszkodott hozzá, hogy katonái megkapják kóla-fejadagukat, és a cég tulajdonosai ígéretet tettek, hogy a hiánygazdaság ellenére tartják az 5 centes árat (immáron ötven éve). A frontokra „technikai megfigyelők" érkeztek Atlantából, mely címet korábban csak a tankokat gyártó cégek szerelői érdemltek ki. Végül 248 italkészítő „szolgált" a hadseregben, akik összesen 64 palackozóüzemet szereltek össze a front közvetlen közelében. Míg az orosz katonák vodkával, addig az amerikaiak kólával készültek a csatára. (Na jó, és viszkivel. Vagy viszki-kólával.) Az ötvenes években végül a fémdobozt is a hadsereg megrendelésére vezették be az atlantai cégnél.

Itt most abbahagyom a visszatekintést. Szorgos menedzserek és ügyes italkeverők munkája kevésbé izgalmas. Az ő teljesítményük azonban döbbenetes. Egy felmérés szerint a Coca-Cola a világ második legismertebb kifejezése, rögtön az „O.K." után. Egyedül az elnevezés piaci értékét 56 milliárd dollárra becsülték 2005-ben és 65,3 millárd dollárra 2007-ben.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://light.blog.hu/api/trackback/id/tr85150364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása